דגנת – צליאק

בס"ד

מהי מחלת דגנת – צליאק ?

הדגנת זו היא הגדרה לחוסר תפקוד נאות במעיים כאשר יש ליקוי של בעל הדגנת בברור של החלבונים הנמצאים בחיטה, 80% מהחיטה מכילה חלבון ששמו גלוטן  והתקלה היא שמערכת החיסון של חולי הצליאק מזהים בטעות את החלבון המיוחד בחיטה כגוף זר ומאיים, "טעות" זו גורמת לגוף לתקוף את התאי המעיים במקום את החלבון ובכך נעשת הפרעה בספיגה וגורמת למספר סימפטומים כדלקמן: כאבי בטן, שלשולים, עצירות, אובדן משקל, חסרים תזונתיים כמו ויטמינים מינרלים עקב אי ספיגתם, בטן תפוחה וחלושה פיזית, בחילות, אנמיה. הנשים יכולות לסבול מאי פריון והפלות חוזרות

היבט תורני על המחלה

– אדם הראשון אכל מעץ הדעת חז"ל אומרים: שעץ הדעת היה  חיטה,  מכיוון שחטא בזה נאסר עליו אכילה מעץ הדעת = החיטה . בעקבות כך נעשה לו קושי לעכל ולפרק את חלבון החיטה במעיים מקדמת דנא ואז אמרו חכמים: שעל ידי ברכת "המוציא לחם מן הארץ" יהיה תיקון של אכילת עץ הדעת. גם כתוב בגמרא שתינוק הטועם חיטה רק אז הוא יכול לקרוא לאביו אבא ולהמשיך לדבר. סיכום מאז חטא אדם הראשון האנושות סובלת מבעיות דגנת – צליאק

דגנת וסכרת

ידוע ברפואה לתועלת האנשים שחלבון החיטה מורכב גם עם סוכר ולכן אנשים הסובלים ממחלה זו יש להם נטייה גם לחלות בסכרת ואני ממליץ להתייחס להיבט התזונתי לאכול תפריטים נטולי גלוטן ונטולי סוכר

צליאק מחלה חיסונית

הדגנת היא מחלה שנחשבת לכשל חיסוני והיא מתאימה לעוד הרבה מחלות בעלי אותו אפיון אנשים הרגישים לגלוטן באוכלם חלבון חיטה זה מביא תגובה חיסונית שפוגעת ברירית המעיים הדקים בעיקר פוגעת בזיזים בתוך המעי ויוצרת דלקות בתוך המעי הדרגות שטחיות גם עמוקות נוצר הרבה זיהום ורעילות תוך זמן קצר אפשר לאבד משקל וחיוניות במידה ניכרת, המחלה הזו פוגעת באנשים עם רגע חלש במערכת עיכול ורקע חלש במערכת החיסון הגלובלית ואנו חושדים שזה הרבה מהתורשה אבל גורמים סביבתיים לא בריאים ומתמשכים כמו אורח חיים תזונתי קלוקל גם כן מסיבה למחלה זו.

ידוע שגיל החולים יכול להיות גיל 30 ומעלה אבל יש מקרים שיש גם לצעירים.

ברגע שנודע אחרי בדיקות שיער ודם על נוכחות המחלה צריך מיד להזדרז ולטפל משום שיכולה לגרום להידרדרות למחלות חיסון אחרות.

ניתן לאבחן את מחלת הצליאק – דגנת ע"י בדיקת שיער מושלמת

ניתן לגלות אם יש דגנת  ע"י ביופסיה של מעי הדק, בדיקת דם, ובדיקת שיער ובנוסף לכל הסימנים שכתבתי לעיל.

הטיפול המומלץ למחלה ע"י תזונה טבעית ותוספי מזון.

הטיפול במחלת הצליאק מבוסס על דיאטת נטולת גלוטן לתקופת חיים יש להימנע לחלוטין מאכילת דגנים, חיטה, שעורה, שיפון, שיבולת שועל , וכוסמין אלא שההחמרה תהיה לפי רמת גודל ההתנגדות החיסונית כלומר חוזק המחלה, ישנן 3 רמות התחלתית, בנונית, וחריפה לפי המדרג הזה יש לסדר את התפריטים – רצוי מאוד לעשות זאת עם נטורופת או תזונאית כן מותר לאכול בדרגה הבינונית מאכלים כדלקמן: אורז מלא, וסוגיו, תירס, תפוחי אדמה, כוסמת, קינואה, טפיוקה, דוחן, אמרנט, דורה, קמחים מכל הנ"ל, פירות ,ירקות, ביצים, בשר, עוף, דגים, טופו, שקדים, אגוזים למינהם, וכל הקטניות, מוצרי בשר ועיזים – יש מאוד להיזהר במאכלים אלה שלא ידבקו או שלא יכילו פרטים קטנים מהדגנים הבעתיים

תזונה כזו תימשך 6 חודשים מלווה עם תוספים טבעיים כמו אבץ, קוורציטין  אנזימי עיכול צמחי מרפא במיוחד "בוצין" וגוטה קולה,  K2, כורכום,  כונדטרין והרבה אסידופולוס.

כמו כן יש הרבה צמחי מרפא אחרים והרבה משקאות טבעיים המבוססים על פטריות, ציה, פשתן ואצות אגמים

הערה: לא מומלץ לאדם לטפל בזה ללא רופא מקצועי מדיציני או טבעי

ידיעה: רוב העולם המודרני באירופה באמריקה סובלים כ 30%  מאוכלוסיה מדינות שלא גדל אצלם חיטה כמו במזרח רוסיה, אפריקה המחלה תופסת רק 5% מהאוכלוסיה משום שהתושבים אינם אוכלים חיטה וסוגיה.