נמוכי קומה

נערים ונערות נמוכי קומה….

מהי ההגדרה של ילד נמוך?

קומה נמוכה או נמיכות קומה היא תופעה נפוצה המתרחשת אצל ילדים שלא מנצלים את מלוא הפוטנציאל של צמיחתם או כאלה שמגיעים למיצוי הפוטנציאל אך נשארים נמוכים מאוד בהשוואה לבני גילם ומינם.

הגורמים והטיפול לקומה נמוכה

כ 40% מבעלי קומה נמוכה סובלים מנמיכות קומה על רקע "ווריאנט נורמאלי" הנמיכות קומה נובעת מהגן המשפחתי, 8%-10% מכלל הילדים הנמוכים סובלים מחסר בהורמון גדילה.

בנמיכות קומה על רקע מחלה יש לטפל במחלה באופן שימנע את עצירת הגדילה של הילד. כאשר מדובר על רקע של חסר בהורמון גדילה, הטיפול יהיה מתן הורמון גדילה, הוא הורמון המופרש מבלוטת המוח ותפקידו לווסת ייצור חלבונים ולהמריץ צמיחת עצמות אצל ילדים, הורמון זה מופרש כל החיים, לאחר גיל 21 רמתו יורדת בהדרגה, הורמון גדילה יעיל ומסייע להוספת עד 5-7 ס"מ לגובה הסופי

חשוב לאבחן בגיל צעיר

 מגיל ינקות אם הילד עונה על ההגדרה מומלץ לפנות באופן מידי לטיפול , גם אם ההורים נמוכים ומניחים שהגנטיקה גורמת לנתונים הללו, יש צורך בבירור, כי לא תמיד מדובר בנטייה גנטית ..לכן אסור להתעלם ממה שיכול להוות נורה אדומה ולהעיד על קיומה של מחלה ואסור לבזבז זמן יקר – חשוב לאבחן נמיכות קומה בגיל צעיר סביבות גיל 8 ולהתחיל מעקב וטיפול הכי מוקדם שאפשר.

מדוע חשוב לאבחן בגיל צעיר. ראשית, לפני האבחון של נמיכות קומה מתחייב מעקב ממושך- גובהו של כל ילד נמדד ומתועד, לתיעוד משמעויות רבות.

שיטתי האישית

עד גיל 12-13 במידה והילד/ה הם נמוכי קומה יש לפנות לרופא כי ככל הנראה ישנה בעיה רפואית משום שדעתי שהגדילה היא חלק מתהליך טבעי, ואין להתערב.

מגיל 12-13 עד גיל 20 במידה והילד/ה נמוכי קומה יש לעשות ארבעה תהליכים.

  1. תרגילי התעמלות ומתח מיוחדים כדי להגדיל את השרירים ואת השלד.

  2. תזונה עשירה מאוד בחלבון כדי לבנות תאים תאי שריר ורקמות.

  3. לדאוג לשינה של 7-8 שעות לפחות רק בלילה (שינה ביום אינה מועילה)

  4. מציאת מחסור של ויטמינים ומינרלים האחראים לגדילת האורגניזם ולתת כתוספת טבעית – תוספי תזונה.

כמובן מודדים את גובהו של הילד/ה לפני תחילת התוכנית וכל חודש וחצי יש לראות תוצאות של גדילה בין 1 ס"מ ל 2 ס"מ. הוראות מדויקות והתאמה אישית יש לפנות למטפל הנטורופת.

אבחון באמצעות בדיקת שיער מושלמת

בדיקת השיער מושלמת, נותנת מידע אותנטי ומדויק, לאחר שנבדקו תאי השיער במעבדה, ניתן לראות  את הגורם  להתפרצות המחלה. הבדיקה מוציאה מידע מתוך תאי השיער והכרומוזום את הסיבה האישית או התורשתית להתפרצות המחלה.